השכלה למי זה טוב

עד לא מזמן אדם חייב היה ללמוד תואר זה או אחר על מנת להשיג מקום עבודה סביר ובכלל החברה החשיבה לימודים כחלק מערכו של אדם. גם כיום תעודות הן כרטיס כניסה למשרות אך בכל זאת אנו מבחינים שעם כניסת האמצעים הדיגיטליים לחיינו ובעיקר האינטרנט העולם צועד לכיוון אחר וכל עולם החינוך, לימודים והשכלה אקדמאית עובר שינוי שצובר תאוצה במהירות בזמן האחרון ונראה שבקרוב מאוד יעבור מהפכה של ממש. 

לפני כעשור, כשבני לא רצה ללמוד ובכלל לא הבין למה ישמשו אותו כל הלימודים חסרי הטעם לדבריו, חשבתי כמו כל אמא שפשוט הילד לא רוצה ללמוד כי הרבה יותר טוב ונעים ללא כל נטל הלימודים, שהוא אינו רוצה לקום מוקדם בבוקר, להכין שיעורים, ללמוד למבחנים, הייתי משוכנעת שהעניין טמון בכך שהוא כמו כל רוב הילדים שפשוט אינם רוצים ללכת לבית הספר. עם השנים התחלתי להבין שהצדק היה עימו. כל מערכת החינוך בימינו מיושנת ולא מתאימה כלל לדור החדש שנולד למצוא מידע בגוגל, כל הידע שלו טמון במהירות הנעת כף היד. כל צורת הלימוד הנוכחית אינה מעודכנת ובנויה על שינון חומר, הכל מסתכם בסופו של דבר בציון ולא מספיק על הקניית יכולות למידה או גירוי הסקרנות הטבעית של האדם. בתי הספר גם הם נמדדים במספרים ולכן יעשו הכל כדי שאחוז מקבלי הבגרויות יהיו  בשיעור גבוה, כולל דברים שסימרו את שערותי בזמנו שכללו מתן התשובות במבחני בגרות או וויתור על מבחנים והענקת תעודות בכל זאת. בתקופת הבגרויות של הילד הבנתי כמה צדק שלא רצה ללכת לבית הספר, הוא פשוט הרגיש שאין טעם בכל המאמץ העצום הזה, שלא יהיה בכל זה שימוש בקרוב. הדור החדש מבין מה נכון ומתאים עבורו, רק אנחנו הדור הישן תקועים בתבניות הישנות שלנו ועיוורים לעולם החדש. לימודים אקדמאים וכל ההשכלה הגבוהה מתנהלים כעסק מסחרי לכל דבר וגם כאן הכל עניין של ציונים ולא ממש חשוב איך הם הושגו או במה הם תורמים לאדם. אין התייחסות לבניית האדם עצמו, אין הכנה של האדם לחיים עצמם, אין מספיק לימוד של מערכות החיים, קשרים חברתיים, של האדם כחלק מהעולם שמקיף אותו. הרב לייטמן דווקא פתח את עיניי בכיוון זה.

כשכל מערכת החינוך תשתנה ותשים את האדם בקדמת הבמה, אנשים יוכשרו לדברים שהם באמת זקוקים להם, כמו קשרים נכונים בין בני אדם. זה יהיה הבסיס לכל הכשרה, נפסיק את מרוץ העכברים, בתי החרושת לציונים ייעלמו ונוכל לעבוד לפרנסתנו בצורה מועילה כל אחד על פי יכולתו ללא תעודות מיותרות. נלמד להתנהג נכון אחד עם השני, נלמד איך לתרום את חלקנו הנחוץ לחברה, נלמד לחיות בהרמוניה כולנו בעולם עגול ואינטגרלי מחוברים לסביבתנו האנושית ולעולם כולו.